tisdag, maj 22, 2007

Dags att lära av Montessoripedagogiken!

I Sydsvenska Dagbladet kunde man igår läsa en insändare från Montessorilärarutbildare runt omkring i landet. Artikeln finns tyvärr inte på nätet. De påpekar att Montessoripedagogiken ofta ger goda resultat inom det som den svenska skolan idag har en del problem med, såsom trivsel, delaktighet och motivation. De efterlyser därför ett större intresse för forskning kring Montessoripedagogiken och avslutar:
Vi frågar oss därför om det inte istället för att ge läraren mer maktbefogenheter är angeläget att i grunden förändra skolan. Vi är övertygade om att vetenskapliga studier kring Montessoripedagogiken kan bidra med viktig kunskap.

Kanske dags för Jan Björklund att göra studiebesök i Montessoriskolor?

Andra bloggar om: , , ,

Det visste vi ju redan...

Dagens Nyheters debattsida skriver idag Mauricio Rojas om hur våra läroböcker i grundskolan är fullproppade med vänsterpropaganda. Hela pressmeddelandet från Timbro samt rapporten finns här.

Vi är nog många som känner igen oss. Vad som också vore en intressant studie är att göra en undersökning av de politiska sympatierna hos landets samhällskunskapslärare. Jag gissar nämligen att det är ganska rött även där, vilket knappast ökar chanserna att stoftet i läroböckerna får lite motvikt under lektionstid.

Det är viktigt att detta nu lyfts upp och diskuteras, inte minst i ljuset av debatten kring de konfessionella friskolorna. Vad Rojas pekar på är ju bland annat att en kommunal skola knappast är en garanti för allsidig och saklig undervisning.
Andra bloggar om: , , , , , , ,

onsdag, maj 16, 2007

Utvärdering istället

I Göteborgs-Posten skriver Mats Ekholm, tidigare generaldirektör för skolverket, och framför tesen att inspektionsverksamheten av skolor inte spelar någon roll. Skolorna blir nämligen inte bättre efter inspektionerna, några blir till och med sämre. Han menar att de tvåhundra miljoner inspektionerna kostar kunde användas bättre.
Läs här.
Det refereras också i såväl Svenska Dagbladet som Dagens Nyheter.

Det hela är förstås pikant eftersom skolminister Jan Björklund vill ha fler inspektioner.

Nu ska man inte dra för långtgående slutsatser. Snarare fundera över hur dagens inspektioner fungerar - hur skulle det till exempel sett ut helt utan inspektioner?
Förmodligen är det bättre att bygga upp systemet på självutvärdering, med inspektioner som främst granskar hur skolorna lyckas med sitt system för utvärdering, uppföljning och kvalitetshöjning. Lite mer som den engelska utvärderingsmyndigheten Ofsted arbetar.

Ytterligare en vinst vore att man får ett system som är lika för både kommunala skolor och friskolor.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

tisdag, maj 15, 2007

Fortsättning i Alvesta

Som vi kunde berätta förra söndagen - läs här - så tänker föräldrar i Slätthög och Mistelås i Småland starta en friskola nu när Alvesta kommun tänker lägga ner den byskola som finns.
Nu berättar Smålandsposten om den fortsatta debatten. Läs här.
I tidningen uttalar sig den socialdemokratiske skolpolitikern Per Ribacke. Han menar att det vore fel att låta alla mindre skolor vara kvar säger han:
Vi kan inte ha småskolor som tar pengar från de andra skolorna.

Det kan ju uppenbarligen inte gälla den planerade friskolan. En sådan får ju i alla fall inte mer resurser per barn än de kommunala skolorna. Troligast får den mindre. Lokalkostnaden kan förstås öka lite, men en liten skola brukar vara effektivare använd. Stora skolor har ofta minst lika mycket korridorer och andra oanvända ytor som effektiv skolyta. Så är det oftast inte på en liten skola. Och en skola på en liten ort kan en helt annan funktion, där kan till exempel biblioteksfilialen finnas, där kan studiecirklar hållas kvällstid. Med mycket mera.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Kvällsposten om Malmö

I en ledare i Kvällsposten föreslår Peter J Olsson att kommunen ska uppmuntra fristående dagis och friskolor nu när de närmaste åren kommer att präglas av kraftig utbyggnad. Länk finns här.

Att Malmö växer kräver förstås att välfärdstjänster som förskola, skola och med tiden äldreomsorg också byggs ut. De närmaste åren ska till exempel cirka 3 000 förskoleplatser tillkomma, vilket inte enbart kostar pengar, utan också kan leda till problem att rekrytera personal.
Man kan undra om vänstermajoriteten är för låst vid att denna expansion ska ske i egen regi. Förnyelse och alternativ kan så klart finnas i kommunens förskolor. Men nog kan både rekrytering och utveckling gynnas om man stimulerar fristående förskolor att ta en god andel av utbyggnaden. För att inte tala om valfriheten för föräldrar och barn.
Nog skulle Malmö stad gynnas av att det skapas en livskraftig sektor av fristående förskolor och friskolor även i Malmö. Och nu när Mona Sahlin gett signalen att den socialdemokratiska skolpolitiken behöver förnyas, så kunde väl Malmös socialdemokrater gå först?


Andra bloggar om: , , , , ,

måndag, maj 14, 2007

Hjörne om att välja

Peter Hjörne skriver i Göteborgs-Posten i en krönika, som egentligen handlar om sjukvården, om fördelarna med friskolereformen. Och det kan som vanligt vara skäl att påminna om hur det är:
Se på skolorna! Allt är förvisso inte frid och fröjd men mycket har blivit bättre sedan friskolereformen. Människor kan välja och de kan gå någon annanstans om de inte är nöjda. Det finns få saker som är så förödmjukande som att vara maktlös och som att sakna alternativ.



Andra bloggar om: , , , , , , ,

söndag, maj 13, 2007

Fri eller privat

Norges socialdemokratiskt styrda regering gör vad de svenska socialdemokraterna inte ville eller vågade göra på 90-talet. Den ska riva upp den norska friskolelagen och ersätta den med en privatskolelag.
Fortfarande ska fristående skolor kunna få offentliga bidrag, men framdeles ska sådana inte få vara parallella till de vanliga skolorna utan ge ett pedagogiskt eller religiöst alternativ.
De konfessionella skolor som friskolemotståndare i Sverige riktar in sig på är alltså nästan de enda som ska få finnas i Norge!

Därmed står väl klart att skillnaden mellan friskola och privatskola i norska regeringsögon är att privatskolor är underkastade mer av offentlig reglering. Det kunde man inte tro.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Chock i Gävle

Lärarnas tidning skrev i veckan om hur friskolorna hade ökat kraftigt i Gävle samtidigt som resultaten i den kommunala skolan försämrats ännu mer. Läs här.
Mycket lite stöder den förklaring som friskolemotståndare skulle föra fram, att friskolorna skadat den kommunala skolan. Tvärtom har man ju tydligen ännu inte dragit ner resurserna efter det mindre elevantalet.
Parentetisk kan man konstatera att det märkligt nog ses som ett problem att högsta betygssnitt i en skola i Gävle ökat kraftigt - förmodligen en friskola.


Förklaringen till friskolornas expansion är nog snarare tvärtom: Föräldrar och elever märker snabb, i alla fall snabbare än kommunens skolpolitiker, när det börjar gå utför. Och då uppstår en marknad för friskolor. Kommunen borde nu reagera på detta underbetyg och se vad som kan göras för att göra de kommunala skolorna bättre.


Andra bloggar om: , , , , , , ,

söndag, maj 06, 2007

Friskola som skydd

Smålandsposten berättar att föräldrar i Slätthög och Mistelås ogillar att Alvesta kommun vill lägga ner deras skola. Därför planerar de en friskola. Läs här.
Blir det så är det ett bra exempel på en drivkraft för att bilda friskola, nämligen som skyddsnät när kommunens skolpolitiker styr och ställer för mycket.
Till exempel genom att lägga ner en skola, eller ändra verksamheten på andra sätt.
Kanske är det vanligast i mer utpräglad glesbygd än detta exempel. Men icke desto mindre är det troligt att bevarandet inte bara är gott i sig, kampen för en friskola kan bli en sammanhållande faktor till övriga i socknar som Mistelås och Slätthög.
Samhällsanda i praktiken om man så vill.


Andra bloggar om: , , , , , , , , ,