måndag, maj 26, 2008

Varför skulle staten klara detta?

En del ser lösningen på skolan problem i ett "förstatligande", det vill säga att ansvaret för skolan åter skulle ligga på staten. Bland tillskyndarna är Saco-lärarna i Lärarnas riksförbund, som hade kongress i helgen.
Också utbildningsminister Jan Björklund är som vanligt intresserad av att att öka rikspolitikernas detaljstyrning av skolan.

Detta trots att mycket lite talar för att det leder till en förbättring, och en hel del fakta tyder på att staten inte riktigt klarar av det där att hantera verklig verksamhet. Man behöver bara se på försvaret.

Nu får LR svar på tal: I GP går moderaten Mats Gerdau tillsammans med TCO.lärarna och Svenskt näringsliv emot idén. Och i Kvällsposten gör Margareta Pålsson, en annan av moderaterna ledande skolpolitiker, tummen ner.

Det gör de rätt i.


Andra bloggar om: , , , , , , ,

torsdag, maj 22, 2008

Rätt håll

Det blev milt sagt starka reaktioner! På 80-talet var det nytt och konstigt, men idag är det normalt. Det är lite häftigt, en del trodde att vi var en dagslända, men nu har vi hållit på i 20 år. Folk har vant sig vid vår förskola.


Birgitta Björkman i Västerviks Tidningen vid 20-årsjubileet för Josuaförsamlingens kristna förskola i Gamleby. Ja, "folk" har nog vant sig, men har alla politiker det?




Andra bloggar om: , ,

onsdag, maj 07, 2008

Ämneskunskaper då?

Det har varit debatt om lärutbildningarna i Malmö, och rapporterar Sydsvenskan att radikala förslag framfördes. Maria Sundkvists, dekan och chef för lärarutbildningen vid Malmö, förklarade att det inte spelar någon roll vilka grundkunskaper en lärarstudent har:
Slopa intagningskraven, låt alla börja på lärarutbildningen och jag lovar att vi ska göra bra lärare av samtliga.
Allt en lite konstig uppfattning. Det är förvisso sant att lärares engagemang betyder enormt mycket, men för att lära ut något måste man rimligen själv kunna det man lär ut. Att någon utan ämneskunskaper skulle kunna bli en bra lärare i ämnet förefaller kräva något mer bevisning. Men det säger en hel del om lärarutbildningarna.



Andra bloggar om: , , , , , ,

tisdag, maj 06, 2008

Lika villkor tydligen inte riktigt lika

Skolverket är i ett nyhetsbrev bekymrat över att det tydligen blir konkurrens på olika villkor när friskolor får startas på lika villkor som kommunala. Nyhetsbrevet hittas här.
Skolverket sprider där uppfattningen om att de kommunala skolorna har extra kostnader för att de är tvugna att ta hand om "alla elever". En omständighet som ju en statlig utredning för inte så många veckor sedan fann vara felaktig. Borde inte skolverkets uttalanden vila på saklig grund?

De stora problemen för de kommunala skolorna framgår dessutom av nyhetsbrevet. Birgitta Fredander, chef för tillståndsgivningen förklarar:

I de kommunala skolorna finns en större tröghet än i de fristående skolorna. De kan få dras med stora kostnader för personal och lokaler under lång tid.

Jajamensann, så är det allt. Men varför det skulle vara osjyst, att friskolor hanterar elevbortfall som företag brukar hantera kundbortfall medan de kommunala skolorna inte är vana vid det, framgår inte.

Den kommunala skolbyråkratin får väl lära sig av friskolorna!


Andra bloggar om: , , , ,

Den svenska sjukan

I Malmö diskuteras just ju att stadens "starke man" Ilmar Reepalu (s) återigen uttalat sig för att eleverna ska betygsätta sina lärare - vilket sedan kunde användas i lönesättningen. Läs här.
Lärarfacken och den moderata oppositionen rasar, ståndpunkterna går i sär bland de elever, lärare och rektorer som Sydsvenskan talat med.

I en artikel i Sydsvenskan som inte finns med på internet framgår att minst en friskola tillämpar utvärdering av eleverna. Vi känner till fler.

Och är inte det hela tanken med friskolor: Man kan utveckla metoder och företagsledning, och olika sätt för kvalitetsmätning, men varenda skola behöver inte göra likadant - det som kan kallas den svenska sjukan.

Andra bloggar om: , , , , , , ,