onsdag, april 09, 2008

Några intressanta kommentarer

En av de tidningar som skriver om den mördande kritiken mot lärarutbildningarna är Eskilstuna-Kuriren - läs här. Trots att den lokala lärarutbildningen på Mälardalens högskola klarade sig bra i granskningen så finns två mycket beska kommentarer från lärarstudenter.

Först från signaturen "Lärarn":

Hemska tanke
Och som snart färdig lärarstudent blir jag snudd på skräckslagen när jag funderar på hur illa det i så fall är på de orter som kritiseras.

För många kurser i det obligatoriska Allmänna Utbildningsområdet är rent parodiska och saknar totalt verklighetsförankring och undervisas av lärare som saknar praktisk kompetens. Ytterst få av de lärarstudenter jag känner är nöjda med dessa obligatoriska tre terminer.

Utbildning i betygsättning, utvecklingssamtal osv har ännu inte skett, och kommer heller inte att ske. Rent formellt kanske Mdh anser att man fyllt det behovet genom att lägga in en förmiddag när man pratar om betygskriterier eller saker man kan tänka på vid ett samtal.

Jag bävar för dagen då Polishögskolan håller en eftermiddag i hur man avfyrar sitt vapen eller hur man kör trängande med blåljus...

Lärarn


Vilket följs upp av "lärarstudent":

Nog är det märkligt
Även jag är snart färdigutbildad. Min spontana tanke när jag läste om detta har redan formulerats av signaturen "Lärarn" nedan, spot on. Jag tycker att det är ganska talande. Jag kan nämligen inte erinra mig om EN ENDA student, åtminstone bland dem som inriktat sig emot de högre åldrarna och gymnasiet, som varit nöjd med lärarutbildningens utformning.

Ingenting om betygssättning, ingenting om utvecklingssamtal, generellt tycks allt vara anpassat för de lägre åldrarna och verksamheten präglas dessutom av en närmast total ovilja mot att ge praktiska undervisningsråd.

lärarstudent
Frågan är om det behöver sägas mer.


Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Lancefestivalen sa...

Oviljan mot att ge praktiska undervisningsråd är inte särskilt konstig, även om jag känner igen mig i frustrationen över att inte ha någon som säger åt mig vad jag skall göra. Samtidigt är jag ju numera medveten om att undervisning inte alls är jämförbart med att avfyra en pistol eller köra bil, och att de praktiska råd som "lärarstudent" efterlyser snarast skulle begränsa honom/henne i sin yrkesutövning.

Och jag måste bara inflika att när jag utbildade mig (mot de lägre åldrarna) upplevde vi det som att allt var inriktat mot de högre åldrarna och gymnasiet - medan de studenterna upplevde det motsatta! Så frågan är om det handlar mer om en upplevelse som kommer sig av att man läser en del gemensamms moment, snarare än ett faktum...

Carl T sa...

Man kan uppleva saker olika. Men så finns verkligheten: i en gemensam utbildning blir de blivande ämneslärarna (högstadium och gymnasium) de facto i minoritet. Så var det på min utbildning. Så var det på mina vänners utbildning. Det är inte fråga om enbart upplevelser. Utbildningarna för olika stadier måste åter dela på sig.

Jag håller inte med om det du skriver gällande konkreta råd. Inte alls. Om man kan sitt ämne ordentligt har man stor hjälp av konkreta råd. Man behöver inte alltid anamma dem, men man har alltid glädje av dem. Abstrakt reflekterande reflexion, däremot...