lördag, november 18, 2006

Sverige är en medelmåtta!

I måndags presenterade Sydsvenska Industri- och Handelskammaren en rapport om skolans kvalitet. Den heter "Den svenska skolan enligt internationella studier" och kan laddas ner här.

På seminariet presenterade utredaren Helene Norberg rapporten vars slutsats är att Sverige är en medelmåtta i ett internationellt perspektiv. Det är ju nedslående läsning, och kräver såklart förändring. Läraryrkets status är ett klart problem. I tex Finland som ligger bra till kommer en av tio in på lärarutbildningen och att vara lärare anses vara ett högstatusyrke. Detta utan att de har särskilt hög lön. I Sverige blir man snarare lärare i brist på något annat. Lärarutbildningen lämnar dessutom mycket att önska i kvaliteten. Som framgår i rapporten har dagens svenska lärarutbildning stora brister.

Att lärarna idag tycker att de inte får tillräcklig (om ens någon) utbildning i konflikthantering, utvecklingssamtal, läs och skrivinlärning bland annat är så klart ett stort problem som måste lösas. I dagens skola har lärarna dessutom att hantera barnen till curlingföräldrarna. Dessa föräldrar uppfostrar (i all välmening) sina barn till små prinsar och prinsessor. När så en ganska färsk lärare får en klass med 25 små kungligheter blir det såklart problem.

Kanske är det dags att konkurrensutsätta lärarhögskolorna? Konkurrensen med friskolorna har ju varit välgörande för skolsystemet, är inte turen kommen till högskoleutbildningen nu? Först när vi har en lärarutbildning som håller måttet kan kravet på behöriga lärare vara trovärdigt.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: