lördag, februari 24, 2007

Reklam behöver inte vara fel

Svenska Dagbladet har studerat vad Stockholms 71 gymnasieskolor, kommunala och fristående, läger på reklam och marknadsföring. Man kommer fram till siffran 13 miljoner, varav drygt hälften faller på de fristående. Läs artikel här.
Kostnaden ställs mot undervisningskostnaden, vilket förstås rent budgetmässigt är riktigt.
Däremot är det inte alls säkert att utbildningen skulle bli "för 13 miljoner" bättre om man inte hade någon marknadsföring. Tvärtom är utbudet stort i dag, och det måste finnas rimliga möjligheter för eleverna att hitta rätt utbildning.
De många avhopp som sker är dyrbara i sig. Hur mycket det kostar dem som biter ihop tänderna och går en hel gymnasieutbildning som egentligen inte passar ska vi inte tala om.
Att friskolor ligger relativt högt beror förstås till dels på att de ofta är nystartade och därför inte tillräckligt kända.


Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: