torsdag, januari 25, 2007

Den negativa vinkeln

I dag skickade Tidningarnas telegrambyrå TT ut ett telegram som lydde som följer:
Betygssättning i friskolor granskas
Stockholm (TT)
Skolverket kommer att specialgranska betygssättningen i fristående skolor. Inspektionerna i landets skolor har visat att de fristående skolorna är sämre på betygsättning än de kommunala skolorna.
Samtidigt visar en sammanställning av inspektörernas omdömen att de fristående grundskolorna klarar sig bättre än de kommunala på de flesta andra områden, till exempel undervisning och elevernas arbetsmiljö.
En förklaring till att de fristående skolorna får bättre omdömen kan vara att både personal och elever medvetet sökt sig till friskolan, de har större engagemang och ser större möjlighet att påverka. En annan förklaring kan vara att friskolor ofta är relativt små, vilket kan gynna arbetsklimatet.
Telegrammet åtges av en rad nättidningar, till exempel Sydsvenskan här.

Grunden till TT:s telegram är en kort sammanfattande rapport om inspektionen av friskolor 2003-6. Det finns nog skäl att i sin helhet citera slutsatserna i rapporten:

•Inom sex av de åtta områdena är värdena väsentligt bättre för de fristående
skolorna än för de kommunala skolorna. Det gäller t.ex. bedömningen av elevernas kunskaper i år 5, elevernas upplevda trygghet, att undervisningens innehåll och utformning främjar en utveckling mot målen i läroplan och kursplaner samt arbetet med elever i behov av stöd.
• Inom ett av de åtta områdena är värdena bättre för de kommunala skolorna än för de fristående. Det gäller arbetet med bedömning och betygssättning.
• De förklaringar som Skolverket kunnat se till dessa skillnader handlar främst om att de fristående skolorna har elever och vårdnadshavare som i större utsträckning valt den aktuella skolan och vårdnadshavare som är mer aktiva i förhållande till sina barns skolgång. En annan förklaring är att även lärare och skolledare i större utsträckning har valt till den aktuella skolan.

Det kan naturligtvis även finnas andra förklaringar till dessa skillnader, t.ex. när det gäller den socioekonomiska strukturen och skolstorlek. Vid kommande analyser av inspektionen kommer jämförelser mellan kommunala och fristående skolor att vara ett analysområde.
Vad som gäller är alltså :

* Fristående skolor är på alla utom ett av de granskade åtta områdena bättre än (eller i ett fall lika bra som) de kommunala, detta enda område väljer TT att lyfta fram och de goda resultaten nämns i förbigående.
* Inspektionerna anmärker inte på den faktiska betygssättningen, utan på arbetet med betygssättning och kvalitetssättning av dessa. Det betyder inte automatiskt att betygen är fel satta, även om risken kanske är större. För övrigt är enligt skolverkets årsrapporter hela skolan dålig på just detta.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: